Forum Komuniti Taman Desaria, Nilai
Selamat datang ke Forum Taman Desaria, Nilai ini. Sila daftar diri anda terlebih dahulu untuk membolehkan anda membuat posting ke dalam forum dan menghantar mesej kepada rakan forum yang lain. Sekian, terima kasih

Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

View previous topic View next topic Go down

Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  abikhsan on Thu May 13, 2010 1:32 am

Bayi PLKN

PAPAR: Tangisan bayi pada awal pagi yang mengundang ketakutan di kalangan pelatih kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Ovai di sini, terjawab apabila menemui bayi lelaki yang baru dilahirkan rakan mereka di dalam tandas pusat berkenaan, awal pagi semalam.

Bayi yang masih berdarah dan bertali pusat itu ditemui sekumpulan pelatih yang menyiasat arah tangisan berkenaan sebelum mengesan bunyi itu datang dari bilik air.

Sebaik memasuki tandas, kumpulan pelatih berkenaan terkejut melihat rakan mereka dalam keadaan tidak bermaya memegang bayi sebelum menghubungi pihak pengurusan memaklumkan perkara itu.

Ketua Polis Daerah Papar, Deputi Superintendan Nik Zaidi Nik Zakaria mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan sedang dijalankan.

“Pelatih berasal dari Keningau berusia 18 tahun itu melahirkan bayi di dalam tandas kem berkenaan sebelum ditemui pelatih lain yang curiga mendengar bunyi tangisan bayi di kawasan berkenaan.

“Ibu muda bersama bayinya itu dibawa ke Hospital Papar untuk pemeriksaan lanjut dan kini dilaporkan stabil,” katanya.

Katanya, bayi lelaki cukup sifat seberat 2.63 kilogram itu juga stabil dan sedang dirawat di hospital sama.

“Siasatan awal polis mendapati pelatih itu pernah menjalin hubungan rapat dengan lelaki dipercayai kekasih yang menetap di kampungnya di Keningau. Cerita lanjut di http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/BayiPLKN/Article

------------------------------------
Ter'beranak' kat sekolah sudah, kolej sudah, U sudah, kilang dah, pejabat dah, tandas... sudah banyak kes ... now kat PLKN kem pulak.. alamak... terlebih sudah.... Apa nak jadi generasi kini...
http://coretan-abikhsan.blogspot.com/2010/05/bayi-plkn.html Sad
avatar
abikhsan
Kage

Posts : 49
Join date : 2010-04-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  Azizah on Thu May 13, 2010 3:39 pm

Not Relevant Anymore


Last edited by Azizah on Wed May 19, 2010 2:57 pm; edited 4 times in total (Reason for editing : Not Relevant)
avatar
Azizah
Genin / Lower Ninja

Posts : 6
Join date : 2010-04-12

View user profile

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  NASA on Fri May 14, 2010 11:47 am

Azizah wrote:
2. Pra syarat ibubapa sebagai pendidik ialah:
i. Hikmah (Ilmu agama)
ii. Bersyukur (bertaqwa)
iii. Contoh tauladan yang baik.


Nak jadi parent memang susah. sebab tu dalam kes accidental parents, yang teraniaya adalh anak2 tu sendiri.
avatar
NASA
Kage

Posts : 85
Join date : 2010-04-09

View user profile

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  abikhsan on Tue May 18, 2010 12:28 am

Ada lagi kes yang hampir sama... kat bawah ni lagi brutal....

Pasangan pelajar tanam bayi di tebing sungai

2010/05/17

MELAKA: Polis menahan dua suspek iaitu ibu bayi dan teman lelakinya yang juga pelajar belasan tahun, berikutan penemuan mayat bayi lelaki yang ditanam di tepi tebing sebatang sungai di sebuah taman perumahan di Batu Berendam di sini pada awal pagi Khamis lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka, ACP Mohd Adnan Abdullah, berkata kedua-dua suspek juvana itu akan didakwa di Mahkamah Majistret Alor Gajah pagi esok.

"Siasatan kes ini telahpun selesai mengikut Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran dengan membuang mayat secara sulit," katanya pada satu sidang akhbar di sini hari ini.
Mohd Adnan berkata, mayat bayi yang dilahirkan cukup sifat itu ditemui pada jam 4 pagi di Taman Melaka Baru.

"Daripada pemeriksaan doktor ke atas mayat bayi itu, didapati terdapat kesan lebam dan kecederaan di bahagian kepala," katanya.

Mohd Adnan berkata, polis menerima laporan daripada ibu kepada pelajar perempuan itu pada kira-kira 10 malam Rabu lalu.

Katanya, wanita berusia 30-an itu mendakwa ketika pulang ke rumahnya kira-kira 2.30 petang pada hari sama, anak perempuannya dalam keadaan kesakitan dan terdapat kesan darah pada pahanya lalu membawa anaknya ke hospital untuk rawatan.

Semasa disiasat polis, pelajar itu menyatakan dia melahirkan bayi secara berseorangan di rumah pada pagi Rabu dan telah menghubungi teman lelakinya, yang membawa bayi baru dilahirkan itu ke suatu tempat untuk disembunyikan.

Katanya, polis berjaya mengesan teman lelaki pelajar itu pada kira-kira jam 1.45 pagi di rumahnya yang kemudiannya membawa polis ke tempat bayi itu ditanam. - Bernama

Source - http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pasanganpelajartanambayiditebingsungai/Article Evil or Very Mad
_______________________

Mudahnya... dia ingat beranak ni mcm buang air besar.. then tanam... Naudzubillah..
avatar
abikhsan
Kage

Posts : 49
Join date : 2010-04-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  Ella on Wed May 19, 2010 3:47 pm

Abikhsan,

"Mudahnya... dia ingat beranak ni mcm buang air besar.. then tanam... Naudzubillah.."

He..he..he..ada ke manusia buang air besar lepas tu tanam? Setahu saya kucing je yang buat camtu..kucing sekarang pun dah malas nak tanam..lepas sudah terus blah..'tak kuasa i'...(agaknya camtulah dia cakap)

Hai entahlah ye...diaorang ni sibuk buang anak...ada orang tu sanggup buang duit sebab nak anak...

Kali ni...saya ingin menyentuh tentang satu lagi masalah sosial terutamanya di kalangan remaja kita...yang jarang sekali kita bincangkan...tapi percayalah, kes ini pun tak kurang runcingnya...malah sama kejinya dgn kes remaja mengandung dan buang anak...tak tau kenapa ia jarang menjadi topik perbincangan...mungkin bagi yg perempuan kes ni tak boleh menyebabkan mengandung?
Maka selamatlah muka dari terpalit arang...atau susah untuk kita mengenal pasti 'mereka' yg terlibat dlm kes ini...Ada yg 'mereka' ni pandai-pandai belaka...sopan santun budi bicara...
'Mereka' ni dididik dgn didikan agama...'mereka' ni adalah anak2 yg dari background baik2 belaka...
Tak tau mana silapnya...bila hati sudah menguasai akal...
'Mereka' ni melibatkan diri dlm "percintaan sesama jenis"...tak kisahlah lelaki atau perempuan dan tak perlulah saya meletakkan 'orientatian' nya...kerana saya percaya, pembaca lebih maklum...

Atau mungkinkah sebagai ibubapa kita berasa selamat dan lega sekiranya anak2 lebih berminat memilih sesama jantina sebagai kawan?
Atau..bagaimana kita nak 'mengesan' atau 'menangkap' perbuatan mereka tu?
..atau...atau..
'takut' dan 'ngeri' memikirkan adakah 'mereka' itu adalah anak2 kita?
Subhanallah..Naudzubillah...
tapi malangnya bukan saja 'remaja' yg terlibat malah yg dah "bangka"...pun ada...

p/s teringat saya laporan akhbar Mero (lupa tarikhnya) baru2 ni..."seorang ibu berusia 50an lari bersama kekasih pengkidnya..."
di mana silapnya?...dan 'tang' mana yg 'best'nya?..he..he.. Rolling Eyes
avatar
Ella
Jounin / Elite Ninja

Posts : 16
Join date : 2010-04-08
Location : Taman Desaria, Nilai

View user profile http://www.birohawatamandesaria.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  abikhsan on Tue Jul 06, 2010 10:09 am

Another news that make the parents sesak nafas...... Dunia oh dunia.....

10 couples caught naked daily on Terengganu beach.... Evil or Very Mad


http://coretan-abikhsan.blogspot.com/2010/07/10-couples-caught-naked-daily-on.html
avatar
abikhsan
Kage

Posts : 49
Join date : 2010-04-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  NASA on Mon Jul 26, 2010 1:20 pm

Melaka syor sekolah khas remaja hamil
artikel lanjut : DI BERITA HARIAN

Pada saya ini adalah satu usaha yang terbaik pada waktu ini ...bukan untuk menggalakkan lagi perlakuan sumbang di kalangan remaja , tetapi satu langkah Jangka Pendek yang sekurang2nya akan dapat mengurangkan lagi statistik pembuangan bayi2 yang tidak berdosa....
avatar
NASA
Kage

Posts : 85
Join date : 2010-04-09

View user profile

Back to top Go down

Re: Masalah Sosial Yang Amat Meruncing

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum